Nieuws over industrie scheepsmotoren

(woensdag 20 januari 2010, Bron Stentor)

Wärtsilä schrapt 128 Zwolse banen.

ZWOLLE/KAMPEN - De Finse scheepsmotorenfabriek Wärtsilä, met onder andere vestigingen in Zwolle en een gigantisch nieuwbouwproject in Kampen, schrapt nog dit jaar 570 banen in Nederland .

Door het inkrimpen van de productie verdwijnen er bij het bedrijf wereldwijd 1400 banen, op een totaal van ruim 18.500.

In Nederland krijgt de vestiging in Drunen, waar scheepsschroeven worden gemaakt, de grootste klap. Daar verdwijnen 400 banen.
Het verlies van 128 banen betekent voor de Zwolse vestiging van Wärtsilä een enorme klap. Het doet onmiddellijk denken aan 2001, toen daar 300 mensen definitief de poort uitgingen. Was toen de vestiging in het Italiaanse Triëst de 'boosdoener', nu gaan de banen naar China. Azië is de enige regio in de wereld waar na de recessie nog sprake is van een maritieme groeimarkt. Wil Wärtsilä haar marktleiderspositie behouden, dan moet het bedrijf daar fysiek aanwezig zijn en ter plekke produceren.

De productie van nieuwe motoren stopt helemaal in Zwolle. Dat kost 98 banen. Daarnaast raken nog eens dertig mensen in de services hun baan kwijt. Wat blijft is de remanufactoring, het opknappen en reviseren van gebruikte motoren. Daar zijn ongeveer 200 werknemers voor nodig.

De inkrimping en ontslaggolf heeft volgens het bedrijf geen gevolgen voor de activiteiten in Kampen. Daar bouwt Wärtsiliä naast de Zuiderzeehaven momenteel een enorm distributiecentrum. Vanuit Kampen wordt straks de wereldwijde distributie van reserveonderdelen aangestuurd. Het gaat hier om een investering van 70 miljoen euro en straks werk voor ongeveer tweehonderd mensen. Of werknemers die nu hun baan verliezen daar aan het werk kunnen is volgens Gert van Doorn, woordvoerder van Wärtsilä Nederland, nu nog niet te zeggen. Het sociaal plan dat nu met Ondernemingsraad en vakbonden wordt besproken, voorziet wel een inspanningsverplichting naar nieuw werk, maar daarnaast zullen gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn.

Wärtsilä kondigde mei vorig jaar al een ingrijpende reorganisatie van haar Ship Power divisie aan. Wereldwijd zou er 30 tot 35 miljoen moeten worden bespaard. Toen echter werd gesproken over het verdwijnen van 450 banen wereldwijd, waarvan slechts 30 in Nederland. Dat het nu vele malen zwaarder uitpakt voor Nederland heeft volgens Van Doorn te maken met de snel veranderde wereldmarkt en de invloed van de recessie.

.